Nominacje do tegorocznego Medalu RIBA
pokazują raz jeszcze, że edukacja architektoniczna w Wielkiej
Brytanii funkcjonuje w świecie równoległym. (Najlepsi?) studenci
obecnej generacji i ich nauczyciele zdają się myśleć, że
zwykłe aspekty życia współczesnego społeczeństwa są zbyt
nudne, żeby zasługiwać na uwagę awangardy. W zamian otrzymujemy scenariusze, które są przypuszczalnie
bardziej interesujące niż wyzwania jakie stawia nam
rzeczywistość. Punktem wyjścia dla większości projektów są
nieprawdopodobne narracje z zamierzonym symbolicznym przekazem lub
poetycką nutą.
W związku z tym prace końcowe są bardziej deklaracjami i
alegoriami niż projektami. Dowodem na to jest nacisk kładziony na
sugestywną, nastrojową obrazowość, z nielicznymi wyjaśnieniami lub praktycznie
w ogóle pozbawiona jakichkolwiek wyjaśnień, jak przedstawiona przestrzeń
organizuje i wyraża procesy kierujące życiem społecznym i instytucjonalnym. Na
przykład Brązowy Medal (pierwsza nagroda w kategorii Part 1)
proponuje, aby umieścić 'liryczny mechanizm akustyczny' w
kamieniołomie w Bangalore. 'Wiatr gra na budynku, akustycznie
przekształcając odgłosy szlifowania w kamieniołomie'. Srebrny
Medal (pierwsza nagroda w kategorii Part 2) pokazuje w formie
dystopijnego filmu science-fiction Brixton, które zostaje zmienione
w 'zdegenerowany i zlekceważony obszar zamieszkały przez maszyny,
które są tanią siłą roboczą'. Roboty mają symbolizować
imigrantów, ich zadaniem jest przedstawienie rasistowskiej eksploatacji odbywającej się w rzeczywistości.
Jedno z drugich miejsc pokazuje z sarkazmem 'genetycznie
skonstruowany "naturalny element" dla dóbr luksusowych,
maskarady przebudowanego "eco-industry"'. Tak jak Roboty z
Brixton ten "naturalny element" nie jest projektem, a
ironiczną przenośnią, która ma być krytycznym komentarzem.
(...) Mimo że jest raczej mało wyjaśnień na temat nominacji projektów, ich tytuły ( np. Pyrolytic
Power Plant, Tsunami Alert Community, Hydrodynamic Landscape,
Mushroom Farm, Guild of Tanners and Butchers) jak i przewaga
nastrojowych obrazków (przeważnie ciemnych, pochmurnych, poetyckich, dystopijnych) sugeruje podobnie przewrotne, nieprawdziwe zrozumienie
tego, co konstytuuje wartościowe zadanie projektowe.
(...)
Nie ma wątpliwości, że mamy do czynienia z bogatą wyobraźnią i
dużymi zdolnościami. Jednak trudno jest zrozumieć, co takie prace
osiągają i wnoszą do rozwoju architektury jako dyscypliny.
Dyrektor ds. edukacji RIBA, David Gloster, zdaje się aprobować to,
co ja krytykuję: 'umiejętność - w najlepszych pracach - kreowania
własnego świata, zamiast ciągłego odbijania tego wszystkiego, co
dzieje się dookoła autorów tych prac, jest urzekająca'. Gloster
równie chętnie przyjmuje to, co uważa za 'wyraźne ostrze
polityczne' i uznaje za znak, że 'studenci wciąż traktują
architekturę jako katalizator zmian'.
Wierzę,
że architektura rozwija współpracę z innymi podsystemami
społecznymi takimi jak ekonomia, polityka, mass media, nauka itd. W
tej współpracy innowacyjna architektura może być tak samo
katalizatorem przemian jak i innowacją w nauce, mass mediach, czy
systemie politycznym. Jednak głęboko wątpię czy wymyślanie
alternatywnych światów jako pola dla wymyśl(o)nego projektu jest
dobrą drogą do tego celu. Wątpię również w to, że
architektura może być polem dla radykalnego aktywizmu. Wierzę, że
architektura jest dyscypliną samą w sobie (zarówno dyskurs jak i
praktyka) z jej własną, unikalną społeczną odpowiedzialnością
i kompetencją. Jako taka powinna być ostro odgraniczona od innych
dziedzin takich jak sztuka, nauka/inżynieria, czy polityka.
Architekci
są powołani do rozwijania form urbanistycznych i
architektonicznych, które są powiązane ze współczesną ekonomią
i życiem politycznym. Architekci nie są ani legitymowani, ani
kompetentni do tego, by spierać się o nową politykę czy 'nie
zgadzać się z konsensusem globalnej polityki' (jak sugeruje David
Gloster). 'Krytyczna architektura' dopuszcza błędne próby
zastępowania jej samej polityką. Rezultat może być w najlepszym
wypadku prowokacją, ale często jest po prostu naiwnym (jeśli nie
pompatycznym) pozerstwem. Sukces w świecie nie powinien brać się z
takich poczynań.
Pokaz
kreatywnej wyobraźni i wirtuozerstwa w wizualizacjach nie jest
wystarczającym powodem, by przyznać komuś nagrodę. Czy nie
powinniśmy oczekiwać od najlepszych studentów czy nauczycieli i
najlepszych szkół architektonicznych poważnego wkładu w
innowacyjne ulepszanie możliwości naszej dyscypliny tak, aby mogła
podejmować wyzwania, z którymi musi się aktualnie zmierzyć,
poprzez jej przyszłych klientów?
Widzę
najlepsze szkoły jako istotną część awangardy naszej dyscypliny,
obarczoną ciągłą innowacyjnością budowanego otoczenia. To tutaj
systematyczne badania i poważne eksperymenty związane z
projektowaniem mogą być przeprowadzane w sposób bardziej
zasadniczy i patrzący w przód niż jest to możliwe w praktyce
zawodowej w ramach współpracy z rzeczywistymi klientami. Badania
akademickie na polu projektowania pozwalają wybierać i skupiać się
na konkretnych aspektach budowanego otoczenia nie biorąc pod uwagę
innych uwarunkowań.
Projektowe
badania akademickie (projekt Part 2 mógłby również odgrywać tę
rolę) nie są w pełni symulacją prawdziwego projektu z wszystkimi
jego uwarunkowaniami. Tak więc ani projekt kursowy, ani akademicki
projekt dyplomowy nie musi być pragmatyczny w bezpośrednim
przełożeniu. Realizm, o którym mówię, jest z nieco bardziej
subtelnego porządku. Wzywa do optymistycznego badania naszego
współczesnego świata respektując możliwości, które daje i
uważając modę na narracje światów równoległych za bezproduktywną.
Projekt RIBA PART 1 bada energię dźwięku i przestrzeń otoczenia w ekstremalnych warunkach aktywnej kopalni granitu na przedmieściach Bangalore w Inidiach, autor: Basmah Kaki
Srebrny Medal RIBA / Pierwsza Nagroda: The Robots of Brixton autor: Kibwe Tavares
Srebrny Medal RIBA / Pierwsza Nagroda: The Robots of Brixton autor: Kibwe Tavares
tłum. Milena Trzcińska
źródło: The Architectural Review, http://www.architectural-review.com/, Schumacher slams British architecture education, opulbikowane 31 stycznia 2012r.
tłumaczenie wykonane w zakresie uzasadnionym nauczaniem, kopiowanie tekstu w celach komercyjnych jest zabronione
źródło: The Architectural Review, http://www.architectural-review.com/, Schumacher slams British architecture education, opulbikowane 31 stycznia 2012r.
tłumaczenie wykonane w zakresie uzasadnionym nauczaniem, kopiowanie tekstu w celach komercyjnych jest zabronione
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz