Obrazami, metaforami i
analogiami
Pierwszy
z nich jest powszechnie znany jako empiryczny sposób myślenia.
Ogranicza się do studiowania zjawisk fizycznych. Skupia się na
faktach, które mogą być zmierzone i uzasadnione. Ta intelektualna
troska skupia się na oddzielnych elementach i wyizolowanych faktach,
pochodzących z bezpośredniego, praktycznego doświadczenia.
Myślenie jest ściśle ograniczone do technicznych i praktycznych
procesów, które są najlepiej sformułowane w teoriach i
metodologiach pragmatyzmu i behawioryzmu.
Inny sposób myślenia
poszukuje zjawisk i doświadczeń, które opisują więcej niż tylko
sumę części, nie zwracając uwagi na oddzielne elementy, które i
tak zostałyby zmienione pod wpływem subiektywnego postrzegania i
wyczerpujących obrazów (przedstawień). Głównym przedmiotem
rozważań nie jest rzeczywistość jako taka, ale poszukiwanie
uniwersalnej Idei dla ogólnej treści, koherentnej myśli, lub
ogólnego konceptu który wiązałby/łączyłby/spajałby wszystko
razem. Powyższy pogląd jest znany pod nazwą holizmu lub teorii
Gestalt i był silnie rozwijany podczas wieku humanizmu w traktatach
filozoficznych poświęconych morfologicznemu idealizmowi.
Kant
postulował, że wiedza ma źródło w dwóch fundamentalnych
komponentach: w intuicji i w myśli. Według Kanta całe nasze
myślenie jest oparte na wyobraźni.
Oznacza to, że opiera się na naszych zmysłach, więc jedyna drogą,
aby zrozumieć obiekty prowadzi poprzez ich wyobrażenie. Intelekt
nie jest zdolny do postrzegania czegokolwiek, a zmysły nie mogą
myśleć. Tylko poprzez połączenie obydwu może powstać wiedza.
Wyobrażenie musi poprzedzać wszystkie procesy myślowe, bowiem nie
jest niczym innym niż streszczeniem, nadrzędną zasadą, która
wprowadza porządek w mnogości. Kiedy zaakceptujemy, że myślenie
jest procesem wyobrażania wyższego rzędu, wtedy - jak argumentował
Kant - cała wiedza opiera się na wyobraźni.
W
ostatnich filozoficznych rozważaniach Herman Friedmann zastępuje
koncepcję Kant'a, traktującą wyobraźnię i myślenie jako
fundamentalne składniki wiedzy, argumentacją wg. której wizualny
zmysł - widzenie i zmysł dotyku są dwoma wzajemnie przeciwnymi
biegunami i że wszystkie intelektualne aktywności rozgrywają się
w obszarze optycznym lub haptycznym. Friedmann uważał, że zmysł
dotyku nie jest produktywny; mierzy, jest geometryczny i działa w
obszarze spójności i właściwości obiektów. Widzenie jest
produktywne; interpoluje, integruje i operuje metaforami. Zmysł
wzroku spontanicznie stymuluje pamięć.
Jest żywszy i bardziej dalekosiężny niż zmysł dotyku. Dotyk
idzie od szczegółu do ogółu, wizja od ogółu do szczegółu.
Proces widzenia, którego dane opierają się na wyobrażeniu,
zaczyna się od idei, postrzegania obiektu w jak najogólniejszy
sposób, w celu znalezienia jakiegoś przedstawienia lub obrazu,
który pozwoli na wywnioskowanie bardziej specyficznych właściwości.
W każdej ludzkiej istocie tkwi silna metafizyczna potrzeba
stworzenia rzeczywistości skonstruowanej opartej na wyobrażeniach,
w której obiekty otrzymują znaczenie poprzez wizje; stworzenia
rzeczywistości, która, przeciwnie do poglądów Max'a Planck'a,
istnieje ponieważ jest mierzalna. Temat wyobraźni i idei jako
instrumentu myślenia i analizy, zajmowała przede wszystkim artystów
i filozofów. W historii najnowszej tematyka procesu myślenia była
niedoceniana przez przecenianie mierzalnych i materialnych kryteriów.
Jednak widać jak na dłoni, że to co nazywamy w ogólnym myśleniu,
jest niczym innym niż zastosowanie wyobrażeń i idei na określonej
liczbie faktów. Nie jest to tylko abstrakcyjny proces, lecz wizualne
i zmysłowe zdarzenie. Sposób w jaki pojmujemy świat, zależy od
tego w jaki sposób postrzegamy i odczuwamy. Bez jednej nadrzędnej
wizji, rzeczywistość jawi nam się jako pewna ilość niezależnych
zjawisk i faktów bez znaczenia. Innymi słowy: totalnie chaotycznie.
W takim świecie człowiek żyłby jak w próżni. Wszystko miałoby
identyczne znaczenie; nic nie mogłoby zwrócić naszej uwagi; Nie
byłoby możliwości do użycia naszego rozumu.
Podobnie
jak znaczenie całego zdania jest inne niż znaczenie sumy
pojedynczych słów ,w ten sam sposób zdolność twórczego widzenia
pozwala uchwycić charakterystyczną jednostkę szeregu faktów, a
nie tylko zanalizować je jako coś co zostało złożone z
pojedynczych części. Świadomość, że rzeczywistość jest
pojmowana poprzez zmysłową percepcję i wyobraźnię, jest
prawdziwym procesem kreatywnym, ponieważ osiąga ona wyższy stopień
porządku niż proste metody testów, pomiarów , prób i kontroli.
Ta świadomość jest przyczyną, dla której ciągłą próbą
tradycyjnej filozofii jest stworzenie uporządkowanego systemu idei,
tak aby móc interpretować, postrzegać, rozumieć świat, podobnie
jak dokonały tego inne nauki.
Istnieją
trzy podstawowe płaszczyzny pojmowania zjawisk fizycznych:
1.
Badanie czystych fizycznych faktów;
2.
psychologiczne wrażenie lub psychologiczna recepcja w naszym wnętrzu
; i
3.
odkrywanie wyobraźnią i wizualna rekonstrukcja zjawisk, w celu ich
konceptualizacji.
Gdy
np. , projektowanie, proces projektowania , potraktujemy jako czystą
technikę, wtedy wyniki są pragmatycznym funkcjonalizmem lub
matematycznymi formułami. Gdy projektowanie jest wyłącznie
wyrażeniem psychologicznych doświadczeń i eksperymentów/prób
wtedy liczą się tylko emocjonalne wartości, a projektowanie
sprowadza się do religijnego substytutu. Jeśli jednak, fizyczna
rzeczywistość zostanie zrozumiana i ujęta jako analogia naszej
percepcji tej rzeczywistości, wtedy podążamy morfologicznym
konceptem projektowym i przekształcamy fakty w zjawiska(fenomeny),
które jak wszystkie realne koncepty mogą zostać rozszerzone lub
zagęszczone. Mogą być postrzegane jako bieguny, które sobie
zaprzeczają lub które wzajemnie się dopełniają; które jako
czyste koncepcje opierają się na sobie samych tak jak dzieła
sztuki. Dlatego też można powiedzieć, że jeśli potraktujemy
fizyczne zjawiska w morfologicznym sensie, tak jak Gestalten w ich
metamorfozie , może nam się udać, rozwijać naszą wiedzę także
bez maszyn i aparatów. Ten wyobrażeniowy proces myśli, znajduje
zastosowanie we wszystkich intelektualnych i duchowych obszarach
ludzkiej aktywności. Pomimo tego, że metoda różni się w
zależności od dyscypliny, jest to zawsze fundamentalny proces
konceptualizacji jednej niezależnej różnorodnej rzeczywistości
poprzez użycie przedstawień, metafor, analogii, modeli, rysunków,
symboli i alegorii.
tłum. Rafał Wójcik
Źródło: O.M. Ungers "Morphologie City Metaphors"
Tekst zamieszczony w zakresie uzasadnionym nauczaniem, kopiowanie go w celach komercyjnych jest zabronione.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz