CB: W jaki sposób określiłbyś obecną epokę.
Nie ma czegoś takiego jak budynek przyszłości. Jest
niemożliwym przewidzieć przyszłość, lecz jest możliwym przeczucie nieprzemijającej
wartości w tym co robisz obecnie.
LK:.. żyjemy w czasach gdzie światłość jest tymczasowo
wstrzymana od służenia człowiekowi. Poniekąd nawet światłość stała się podejrzana. Wszystkie nasze
instytucje wymagały rewizji. Nic co istniało nie było witane z czcią. To
może być katastrofalna refleksja.
Może to być również katastrofalną sprawą w moim umyśle, gdybym
o tym nie myślał. Białe światło razem z czarnym cieniem wypełniły mój umysł
dając ogromne możliwości.
Białe światło nie jest w naturze.
Nie ma tam ani białego światła, ani czarnego cienia.
Wiedziałem, że słońce nadal świeci.
Wiedziałem również, że nie jest to śmierć, ani coś
szkodliwego, lecz coś szczerze inspirującego. Wiedziałem również, że białe
światło przemieni się w żółte, jaśniejsze żółte; czarny cień przemieni się w
niebieski, jaśniejszy niebieski. Ludzie nie przyjmą rzeczy takimi jakimi są, zdrowy rozsądek nakazuje
nie dawać wiary, póki nie zadomowi się w umyśle stając się prawdą. Dlatego
istnieją ludzie pragnący tworzyć poezję bez słów.
To nie jest wiek cudów.
Nie widzę w tym, co zostało obecnie zrobione żadnego cudu,
lecz widoczny brak szacunku jest oznaką szukania szacunku, czegoś do czci i
walki.
CB: Twoja architektura mieści się w ponadczasowej mierze.
Należy tak bardzo do przeszłości jak i teraźniejszości. Czy Twoja architektura
ma związek ze współczesną kulturą?
LK: Architekt winien posiadać olbrzymią moc przewidywania.
Budując, buduję dzisiaj.
To jest wytłumaczenie dlaczego budynki stworzone w pewnych
okresach nadal trwają; po prostu odbijają światło epoki. Nie ma czasów w
których wielki budynek nie jest odbierany jako wielki budynek. Jest to manifest
ludzkiego cudu ekspresji. Tradycja jest swego rodzaju złotym pyłem, który
osiadł; jeśli włożysz tam swoje ręce, znajdziesz krystalizację wszystkich
okoliczności, które doprowadziły do powstania tego, co powstało. Jeśli zamaczasz
tam swoje palce, myślę, że zrozumiesz siłę przewidywania, ponieważ w tym, co
zostało zaakceptowane wcześniej przez człowieka jako miejsce do życia, miejsce
do bycia, miejsce do rozmowy, nauki, musi być uwzględniony cud. Nie możesz tego
odrzucić. Nie pali się przecież książek. Oglądasz je dopóki ich nie przejrzysz. Są
to genialne przykłady. Cokolwiek jest Ci teraz bliskie, może być lub może
dowieść, że są dobre jedynie dla nielicznych. Osobliwość jest pięknym aspektem ludzkości.
CB: Co odróżnia istotę architektury od istoty malarstwa lub
rzeźby?
LK: Architektura posiada limity. Dotykając niewidzialnych ograniczeń
wiemy więcej o tym, co mogą ze sobą zawierać. Malarz może namalować kwadratowe
koła armacie by wyrazić daremność wojny. Rzeźbiarz może wyrzeźbić takie same
kwadratowe koła. Architekt jednak musi użyć okrągłych kół. Aczkolwiek malarstwo
i rzeźba pełnią piękną rolę w dziedzinie architektury tak samo jak architektura
pełni piękna rolę w dziedzinie malarstwa i rzeźby, nie mają jednak jednakowej
dyscypliny. Można powiedzieć, że architektura jest troskliwym kreowaniem
przestrzeni. To nie jest wypełnianie obszarów niezakazanych przez klienta. To
kreowanie przestrzeni, która wywołuje poczucie stosownego wykorzystania.
Duszą jest to co bezmierne. Psyche jest wyrażana poprzez
uczucie oraz myśl, wierzę , że będą one na zawsze zachowywać bezmierność.
Odczuwam Wolę, która powołuje się na Naturę, by stać się tym czym jest. Myślę,
że róża pragnie być różą. Człowiek stworzony przez Wolę, wszedł w życie poprzez
prawa Natury i ewolucję. Rezultaty są zawsze mniejsze od ducha egzystencji.
W ten sam sposób, by zrealizować budynek musisz zacząć w
bezmiarze idąc poprzez rzeczy wymierne. Musisz podążać za prawami, lecz na końcu,
gdy budynek staje się częścią istniejącego świata, epatuje wymiernymi wartościami.
CB: Dlaczego wybrałeś symetryczne organizowanie planów? Co
sądzisz o bardziej przypadkowych rozmieszczeniach?
LK: Nie zrobiłbym tego co Hans Scharoun, lecz niezmiernie
cenię to, co usiłował zrobić. Mogę pokazać swoje wczesne szkice moich przemyśleń à propos Wenecji. Był to taki sam
rodzaj rzeczy, w których nie trzymasz się ścisłej geometrycznej formy, a zamiast
tego masz oddzielne obszary mimo geometrycznego planu.
Widzisz, moje rozumienie jest różnorakie. Nie widzę w sposób
malarski. Nie postrzegam tego nawet rzeźbiarsko. Jeśli umieszczę jeden zespół
tutaj a jeden tam itd., zamiast ledwie określić generalne ramy będę starał się
wzmocnić bardziej okolicę, gdzie tylko i wyłącznie ich umysły wytworzą zgrany
zespół, a nie architektura. Nie lubię tego przybijać. Jeśli potrafisz tym poruszać
i zmieniać każdego dnia wytwarzając tam naturę, świetnie! Lecz jest jeszcze
jedna sprawa, która usilnie kieruje mnie na kolejną ścieżkę: Postrzegam budynek
w antropomorficzny sposób, jako ciało. Nie chcę być świadom jak działa me
ciało. Za każdym razem oczekuję jedynie od niego ogromnej pomysłowości. Mam
potrzeby, które moje ciało zawsze zaspokoi: bieganie, skakanie, szybki czy
wolny chód. Chcę przybierać dowolne pozycje, a nie tylko określone, wybiórcze. Zatem
moja tendencja polega na stworzeniu pokoju pozbawionego premedytacji, za
wyjątkiem inspiracji, którą pokój sam w sobie ma. Poczucie wspólności,
ludzkiego porozumienia, powinno być w każdym zrealizowanym planie. Natura
zapewni Ci wszystko pod warunkiem, że będziesz przestrzegał jej praw.
Poprzez prawa natury można zrozumieć zasady, które człowiek
ustalił. Zasady są po to, aby je łamać.
Gdy realizujesz rzecz wyższą od zasad, których wcześniej używałeś,
oznacza to, że nadeszła dla Ciebie
przepiękna chwila ludzkiego życia.
Prawo jest niezmienne.
Prawo jest drogą natury, bezwiednej drogi natury.
W naturze nie ma chaosu. Stwierdzili to Grecy dawno temu.
Ich umysły nie były zatłoczone ponieważ nie mieli książek. Zdali sobie sprawę,
iż prawa natury są niepodważalne. Natura jest tylko w grze owych praw,
zmieniając nastawienie, zmieniając pozycję na nową a zarazem niezmienną grę
równowagi. Wszystko jest balansujące, przyszła chwila nie jest tak samo
zrównoważona jak jest teraz.
Myślimy, że to chaos, lecz to nie jest chaos. Wszystko się
może zdarzyć, niezależnie od tego co jest, pod warunkiem praw, które uczestniczą w grze.
Jesteś tym zaskoczony i zakłopotany – oznacza to tylko, że musisz nauczyć się
więcej.
Chaos istnieje w ludzkim umyśle, a nie w naturze.
CB: Corbusier był ważną inspiracją dla Twojej architektury?
LK: Le Corbusier był dla mnie objawieniem. Dał mi do
zrozumienia, iż istnieje człowiek który może być inspirującym nauczycielem.
Poprzez swoją pracę potrafił Cię czegoś nauczyć. Prawdą nie były starodawne
prace, ponieważ one należą do swojej ery i nie można zrozumieć ludzkich
decyzji, czasu w którym zostały podjęte. Byłoby piękną sprawą wiedzieć, lecz
bez historii tego nie uraczysz. Mieć człowieka
żyjącego i tworzącego rzeczy których inni nie tworzą, rzeczy mających zdolności
do inspiracji – jest to potężniejsze od starodawnych prac.
Czułem, że mogę wyrzucić książki, które oddawały
atmosferę czasów w których Gropius zalecał wyrzucenie
wszystkich książek. Ktoś mnie kiedyś spytał, „Czy obrazy Corbusiera nie zbladły
w Twojej świadomości?” Odpowiedziałem, „Nie, nie zbladły,” lecz nie przewracam
już stron z jego dziełami. Nie przewracam kartek, wiedząc, iż zostaną ponownie
przewrócone.
W pewnym momencie myślałem, iż idee wieży z dużym wolnymi
przestrzeniami wokół nich są piękną sprawą, póki nie uświadomiłem sobie, Gdzie
jest piekarnia? A park nie był wystarczająco dobry.
Myśląc ponownie nad tym co istnieje, trzeba spostrzec
również rzeczy które są na opak.
CB: Wydaje mi się, że Twoja architektura, w jej najlepszym
wydaniu, czci proste dostojeństwo: działanie, przedstawianie oraz medytowanie.
Jaka jest rola architekta w świecie pełnym ubóstwa i bezdomności, które to nie
odstępują ani na chwilę.
LK: Panuję nad rozróżnianiem pragnienia i potrzeby.
Pragnienie jest przyczyną naszego życia. Potrzeby są obłąkane. Haniebnym jest nie dać
potrzebującym. Powinnością każdego jest spostrzeżenie, iż Ci którzy są
żywi zaspokajają swoje potrzeby. Nie ma większego obowiązku rządu od
zaspokojenia tych potrzeb. Zaspokajanie
potrzeb jest absolutnym prawem każdego żyjącego na ziemi.
Kraj nie sprzyjający wielkiemu poczuciu pragnienia jest
krajem nie wykorzystującym swoich zdolności.
Wierzę w bajki.
Wierzę w intencje bajek, które to zapoczątkowały naukę.
CB: W wieku informacji, trudnym jest docenienie architektury,
która istnieje i epatuje swoją materialnością bez pomocy odtwarzalnych obrazków
lecz poprzez swą fizyczna obecność, jedynie percypowaną w konfrontacji z
rzeczywistością. Do jakiego stopnia Twoja architektura odnosi się do sfery
fikcji?
LK: Chciałbyś móc latać, szczególnie gdy jesteś atakowany
przez zbójów. Nie jest to możliwe w pewnych epokach ponieważ sprawy nie tak się
ułożyły, lecz marzenie nadal istniało. Chodzi o to, że cokolwiek człowiek nie
wymyśli, pozostaje to w sferze rzeczywistości.
Rzeczywistość jest marzeniem. Rzeczywistość jest bajką.
Prawdziwa rzeczywistość jest bajką, nie chodzi o codzienny
obrót spraw, które jedynie okolicznościowo żyją bajkami, pełnymi niepowodzeń i
niezaspokojonych oczekiwań. Przeżycia są czystym przypadkiem. Nieosiągalne,
niestworzone, niepowiedziane, oto co motywuje człowieka.
Sztuka jest ofiarodawcą światła.
Słuchanie znanych natężeń Piątej Symfonii jest jak
wkraczanie do pokoju którego nie widziało się od dawna, zdając sobie pierwszy
raz sprawę, że jego otwór jest niebieski.
Powtórne widzenie jest ogromnie ważnym aspektem sztuki. Nie
można zobaczyć wszystkiego od razu. Można tylko w nieokreślony sposób, tam
zawsze jest coś czego wcześniej się nie zauważyło, ponieważ sztuka jest
produktem intuicji – najpotężniejszego instrumentu będącego między nami. Intuicja jest
najbardziej dokładnym zmysłem jaki mamy.
Nauka nigdy tego nie dosięgnie.
Wiedza nigdy tego nie dosięgnie.
Cudowną sprawą jest, iż intuicja daje poczucie wspólności,
poczucie ludzkiego porozumienia bez przykładu. Stworzona rzecz w pewnym sensie oddaje poczucie
trafności. Jest to cecha ludzkiego porozumienia.
CB: Carlos
Brillembourg
tłumaczenie: mużacz (tekst użyty w zakresie uzasadnionym nauczaniem, kopiowanie tekstu w celach komercyjnych jest zabronione)
tłumaczenie: mużacz (tekst użyty w zakresie uzasadnionym nauczaniem, kopiowanie tekstu w celach komercyjnych jest zabronione)
Kahn często używa zdań, które na pozór wydają się pozbawione głębszego sensu jak np.: „Wiedziałem, że słońce nadal świeci.” etc. Niestety, tudzież stety są one chyba sednem jego spostrzeżeń. Osobowość wiadomo poetycka, rozprawy o niewymierności rzeczy. Jego wypowiedzi w mojej skromnej zdegenerowanej opinii mają sporą dozę referencji, po których Kahn skacze. Często są historyczne, a czasami te smaczniejsze czyli odwołania do sensów kładzionych przez niektórych filozofów, choćby Schopenhauera. Odnosiłem wrażenie, że Kahn zaadoptował bez żadnej zmiany niektóre znane poglądy.
OdpowiedzUsuńA może był po prostu człowiekiem, który nie umiał uzasadnić dlaczego powinno się systematyzować, i kłaść większy nacisk na naukę. Wobec czego wybrał drogę poezji i intuicji, czyli mógł zmyślić na rzecz siebie niemalże wszystko.
Uznałem również, iż częściowe tłumaczenie na Ty zamiast formy bezosobowej będzie bardziej ekspresyjne i zarazem emocjonalne. stosowniej do sensów
OdpowiedzUsuńWpadłem na ten wywiad w oryginale, co ciekawe został on opublikowany 18 lat po śmierci Kahna - w 1992 roku i tak naprawdę jest tekstem stworzonym całkowicie przez Brillembourga, który posklejał różne wypowiedzi Kahna i nadał im taką formę. W ogóle wszystkie jego teksty dla magazynu BOMB są super ciekawe.
OdpowiedzUsuńDobrze ze wyjechał do Stanów, bo w Estonii mógłby nie zaistnieć :(
OdpowiedzUsuń